Get Adobe Flash player

Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥ ΜΟΝΟΠΑΤΙΟΥ ΑΡΧΙΖΕΙ……

Ξεκινάμε από την είσοδο του Λιμανιού του Πειραιά ως εξής :

• Η Ηετιώνεια πύλη. Είμαστε λοιπόν στη βόρεια πλευρά του αρχαίου Λιμανιού του Κανθάρου και αριστερά μας, επάνω  στο λόφο Καστράκι, της Δραπετσώνας, υψώνεται  απειλητική η εντυπωσιακή πύλη του φρουρίου της Ηετιώνειας Πύλης. Στην πορεία μας παρατηρούμε ερείπια των τειχών της πόλης.
  • Η βόλτα στο σημερινό κεντρικό λιμάνι  συνεχίζεται. Πρόκειται για το αρχαίο Λιμάνι του Κανθάρου, το εμπορικό λιμάνι της πόλη.
  • Συνεχίζουμε στην Ακτή Μιαούλη και φθάνουμε στην πλατεία Ξαβερίου όπου στα  δεξιά μας βλέπουμε το Λιοντάρι του Πειραιά.
  • Από εκεί μέσω της οδού Μαρίας Χατζηκυριάκου και Οικονόμου δεξιά κατευθυνόμαστε στο κτίριο της Ναυτικής Διοίκησης Αιγαίου, όπου συναντάμε το Παλατάκι και  το Κονώνειο τείχος.
  • Eπιστρέφοντας στην οδό Μαρίας Χατζηκυριάκου συνεχίζουμε και  από Γρηγόρη Θεοτόκη δεξιά  οδηγούμεθα στην Πειραϊκή ακτή. Μόλις φθάσουμε στη θάλασσα και κοιτάξουμε  δεξιά μας (μέσα στον Περίβολο της Ναυτικής Διοίκησης Αιγαίου) βλέπουμε το φημολογούμενο τάφο του Θεμιστοκλή και τον έναν από τους δύο κίονες που υπήρχαν στην είσοδο του λιμανιού.
  • Κατά μήκος της Πειραϊκής ακτής και μέχρι τη είσοδο του Λιμανιού της Ζέας συναντάμε κατά διαστήματα ερείπια των τειχών.
  • Συνεχίζουμε την παραλιακή βόλτα μέχρι το Αρχαίο Λιμάνι της Ζέας (το σημερινό Πασαλιμάνι) το κατεξοχήν πολεμικό λιμάνι της αρχαίας πόλης. Εδώ βρισκόταν επίσης η κύρια αγορά της πόλης του αρχαίου Πειραιά.
  • Ακολουθώντας την ακτογραμμή και πριν φτάσουμε στην Πλατεία Αλεξάνδρας,περπατώντας επί της ακτής Μουτσοπούλου, στην οδό Σηραγγείου, βλέπουμε τμήμα των Νεωσοίκων σε υπόγειο πολυκατοικίας.
  • Συνεχίζοντας τον παραθαλάσσιο περίπατο και περπατώντας επί της ακτής Κουντουριώτου φτάνουμε στα Βοτσαλάκια. Κατεβαίνοντας προς την πλάζ συναντάμε το Σηράγγειο (σπηλιά του Παρασκευά) όπου εικάζεται ότι ήταν το ιερό του Ασκληπιού.
  • Η βόλτα μας συνεχίζεται πάντα παραλιακά και κατευθυνόμενοι προς το τρίτο λιμάνι της πόλης, το Λιμάνι της Μουνιχίας (σημερινό Τουρκολίμανο) που ήταν στην διάθεση του πολεμικού στόλου, συναντάμε στο τέλος της οδού Καραγιώργη Σερβίας, το Ναυτικό Όμιλο στο χώρο του οποίου υπάρχουν υπολείμματα του ιερού ναού της Μουνιχίας Αρτέμιδος.
  • Από εδώ κατηφορίζουμε προς το Τουρκολίμανο όπου στην οδό Ακτή Κουμουνδούρου 24, στο υπόγειο πολυκατοικίας βρίσκουμε επίσης  τμήμα  Νεωσοίκων.

Εδώ τελειώνει η παραλιακή βόλτα  μας στον Αρχαίο Πειραιά. Το μονοπάτι συνεχίζεται στο εσωτερικό του Πειραιά και περνάει από το Αρχαιολογικό Μουσείο. Η επίσκεψη στο Αρχαιολογικό Μουσείο θα φωτίσει τις ανησυχίες του περιπατητή όποια διαδρομή κι αν ακολουθήσει.

• Ξεκινώντας λοιπόν από το Πασαλιμάνι και κατευθυνόμενοι προς το Αρχαιολογικό Μουσείο, περνάμε από την οδό Υψηλάντου 170 (μεταξύ των οδών Μπουμπουλίνας και Β΄Μεραρχίας) όπου βλέπουμε στην είσοδο του υποθηκοφυλακείου, τμήμα από την Σκευοθήκη του Φίλωνα.
  • Η επίσκεψη στο  Αρχαιολογικό Μουσείο του Πειραιά (Χαριλάου Τρικούπη 31) αρχίζει.
  • Δίπλα στο Αρχαιολογικό Μουσείο υπάρχει το μοναδικό σωζόμενο αρχαίο θέατρο του Πειραιά, δηλαδή το νεότερο θέατρο (2ος αι. π.χ), το θέατρο της Ζέας. Από αυτό σώζεται μόνο η σκηνή με τα παρασκήνια και η ορχήστρα με την προεδρία ενώ λείπει όλη η επένδυση του κοίλου μέρους.
  • Επιστρέφοντας από το Αρχαιολογικό Μουσείο προς το κέντρο του Πειραιά, περπατώντας επί της οδού Ηρώων Πολυτεχνείου και μεταξύ των οδών Φιλελλήνων και Σκουζέ, συναντάμε ερείπια του συγκροτήματος ρωμαϊκών κατοικιών και καταστημάτων. Ψηφιδωτό της ρωμαϊκής εποχής από σπίτι του Πειραιά βρίσκεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας.
  • Προχωρώντας προς την Πλατεία Τερψιθέας και επί των οδών Καραϊσκου, Σκουζέ, Περικλέους και Γλάδστωνος, βλέπουμε  ένα πολύ σημαντικό συγκρότημα κατοικιών κατασκευασμένο από τον αρχιτέκτονα της πόλης Ιππόδαμο.
  • Ξαναβγαίνοντας στην οδό Ηρώων Πολυτεχνείου και προχωρώντας προς το Δημοτικό Θέατρο σταματάμε για να θαυμάσουμε την Οικία των Διονυσιαστών.
  • Συνεχίζουμε επί της Ηρώων Πολυτεχνείου και φθάνοντας στην οδό  Καραολή και Δημητρίου  ανηφορίζουμε προς το Πανεπιστήμιο Πειραιά. Εκεί και επί των οδών Δεληγιώργη, Τσαμαδού και Θεάτρου παρατηρούμε τύπο κατοικιών, όπου φαίνεται η Ιπποδάμειος ρυμοτομία και διακρίνεται δρόμος που χωρίζει δύο οικοδομικά τετράγωνα.
  • Επιστρέφοντας στην οδό Ηρώων Πολυτεχνείου, συνεχίζουμε δεξιά και φτάνοντας στην οδό Πύλης βλέπουμε τον Αρχαιολογικό χώρο των Αστικών Πυλών, το οποίο βρίσκεται μεταξύ των οδών Πύλης, Ευριπίδου, Διστόμου και Ομηρίδου Σκυλίτση. (Ο Αστικός Πυλών και η διαμέσου πύλη). Εδώ σώζονται επίσης ερείπια από το Θεμιστόκλειο τείχος.

Εδώ τελειώνει η βόλτα μας στο Αρχαιολογικό Μονοπάτι του Πειραιά.

Στην πορεία μας παρατηρούμε ερείπια των τειχών της πόλης.